fysiotherapie profit tapping

MTC Taping

Kinesiotape

Wat is medical taping?

• De basis van het Medical Taping Concept (MTC) werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea.
  • Het is een tapemethode waarbij wij gebruik maken van speciale elastische, 140% rekbare, watervaste en hypoallergene tape.
  • De tape zorgt er voor dat de doorbloeding wordt verbeterd. Ook kan de tape spieren activeren of ontspannen en helpen bij het afvoeren van oedeem.
  • Door medical taping wordt sneller functioneel getraind zodat het herstelproces sneller verloopt.

Werkwijze medical tape

De tape heeft een ‘liftende werking’ op de opperhuid, waardoor de opperhuid wordt opgetild. Het volume van de tweede huidlaag, met daarin de haarvaten, wordt groter. Er ontstaat een betere doorbloeding. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd én voedingsstoffen worden beter aangevoerd.

Door de liftende werking van de tape is de druk op de zenuwen minder. De pijn mindert of verdwijnt. De huidvriendelijke eigenschappen van de Medical tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden (enkele dagen tot en week). Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Indicaties Medical Taping op een rij

• Stimuleren hypotone spieren en inhiberen (remmen/onderdrukken) hypertone spieren
  • Spieren en gewrichten beschermen tegen overbelasting
  • Dempen van pijn